Svar: Modermælkserstatning af kop til aften?
1. juli 2017
Alder:
9 mdr.
Hej Camilla
Tak for dit brev :)
Der sker ikke noget ved at tilbyde jeres dreng lidt mme af en kop om aftenen for at se, om det vil mætte ham lidt ekstra til natten. Modermælkserstatning vil ofte mætte mere end modermælk, og det kan derfor godt have en effekt.
I kan også forsøge med vælling. Du kan lave vælling selv, eller du kan købe det, ligesom du køber modermælkserstatning. Vælling er i princippet det samme som en tynd grød, som han så drikker - og det kan derfor også mætte mere end modermælk,- og modermælkserstatning for den sags skyld.
Der er ikke ernæringsmæssig grund til at supplere din amning med hverken modermælkserstatning eller vælling og der er med den alder han har nu, ikke behov for at øge hans indtag af mælk yderligere - men der er modsat heller ikke nogen problemer i, at du forsøger, om det kan hjælpe jer til roligere nætter.
Generelt gælder dog, at det er vigtigt, at hans mæthed skabes hele dagen igennem, og at du tilbyder ham mange små måltider. Det er naturligvis godt og vigtigt, at han ikke går sulten i seng, men modsat, hvis du overfylder ham om aftenen, kan det også nogle gange virke modsat hensigten, fordi hans mave- og tarmsystem, så arbejder på højtryk for at nedbryde al den føde, som han har indtaget før han puttes. Derfor er det vigtigt at finde balancen mellem at sikre ham tilstrækkelig mæthed, uden at proppe ham for meget...
Som sagt, så sker der dog ikke noget ved at prøve, du må forsøge dig lidt frem og se, hvad der kan fungere bedst for jer og jeres lille dreng :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke. Og rigtig god søndag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske